Doprava v meste

MODERNÉ MESTSKÉ PLÁNOVANIE

Dopravné a územné plánovanie mestských úradov môže dať pred mestom závislým na autách prednosť inej alternatíve: čistejší, zelenší a spravodlivejšej podobe mesta. Niektoré z najlepších príkladov nájdeme v západnej Európe a Škandinávii. V Holandsku je 128 áut na štvorcový kilometer, čo je jedna z najväčších koncentrácií na svete. Plánované využitie národného priestoru však prikladá prioritu cyklistickým chodníkom, ktoré holandským mestám umožňujú vo svetovom porovnaní dosahovať k najvyššej miere využitia kolies. Okolo 30 percent všetkých mestských pochôdzok je tam vykonávané na bicykli, čo vynikne najmä v porovnaní s menej ako jedným percentom v mestách USA. V Štokholme zorganizovala mestská rada zriadenie satelitných "tranzitných dedín", naviazaných na sieť koľajovej rýchlodráhy a umožňujúcich rast obytnej zástavby v neveľkej vzdialenosti od úradov a obchodov. Ako budovanie a využitie tohto dopravného prepojenia vzrastalo, pešia dosiahnuteľnosť služieb v týchto štvrtiach podnietila v rokoch 1980 až 1990 pokles pochôdzok autom o 229 kilometrov na osobu.

Mesto Curitiba v Brazílii je preslávené ako svojou autobusovou dopravou, tak cyklistickými cestami. Začiatkom sedemdesiatych rokov navrhlo mesto niekoľko hlavných cestných trás, lúčovito sa rozbiehajúcich zo stredu mesta a tvoriacich štruktúrne osi autobusovej dopravy. Správne rozhodnutie o zonálním členenie mesta povzbudzuje k vysokej hustote zástavby pozdĺž týchto dopravných koridorov. Od tej doby zvýšilo rýchlosť a pohodlie tohto systému zavádzanie takých inovácií, ako sú veľkokapacitné autobusy na preťažených tratiach a tubusovité prístrešky, kde si pasažieri kupujú cestovné vopred. Stanice minibusov a autobusov sa napájajú na 150 kilometrov dlhú sieť cyklistických chodníkov. Hoci je v Curitibe jedno auto na každé tri obyvateľov, dve tretiny všetkých ciest po meste sa absolvujú autobusom. Automobilová doprava sa od roku 1974 znížila o 30 percent, hoci sa populácia zdvojnásobila.

V mestoch, ktorá silne podporujú verejnú dopravu a cyklistiku, sa začínajú ujímať niektoré súkromné ​​iniciatívy. Od konca osemdesiatych rokov zaznamenávajú v Európe rastúcu popularitu napríklad siete spoluvlastněných áut. Každý člen zaplatí za kartu, ktorá otvára skrinky s kľúčmi od áut, ktoré parkujú okolo mesta. Členom, ktorí si auto telefonicky rezervujú, je pridelené to najbližší. Združenie Európska sieť spoluvlastněných áut má teraz viac ako 100 000 účastníkov v 40 organizáciách z 230 miest v Nemecku, Rakúsku, Švajčiarsku a Holandsku. Jedna z najväčších skupín sa volá Stattauto a jej ústredie v Berlíne odhaduje, že každé z ich vozidiel nahradí päť súkromných áut; každý rok tento vozový park eliminuje celkovo 510 000 kilometrov jazdy.

Autobusová doprav Curitiba


Súkromný sektor sa podieľa financovanie verejnej dopravy už dlhú dobu. Na sklonku devätnásteho storočia boli súkromné ​​spoločnosti ochotné hradiť účet za budovanie mestskej koľajovej dráhy výmenou za poskytnutie stavebných práv na pozemkoch v blízkosti staníc. V posledných rokoch sa dopravné konštrukcie platí z verejných fondov. Teraz ale istá súkromná spoločnosť v Portlande jedná o stavbe ľahké rýchlodráhy na letisko výmenou za prenájom letiskové plochy. Systém nadzemnej dráhy cez Bangkok bude veľkú časť svojich výnosov realizovať komerčné zástavbou pod tratí a sú rozpracované aj početné iné projekty v iných lokalitách. Rovnako tak môže súkromný sektor pomôcť aj prevádzkovanie verejnej dopravy. V Curitibe hradí súkromnej spoločnosti bežnú prevádzku autobusov a mesto nesie náklady na výstavbu a údržbu ciest, osvetlenie, autobusové zastávky a administratívu dohliadajúci na spoločnosti. Kodaň realizovala ešte rozvinutejšie partnerstvo verejného a privátneho sektora v pláne na využitie kolies. Mesto udržiava kolesový park pre verejné použitie, ktorý je financovaný z reklamy umiestnenej na kolesách a rámoch bicyklov. Systém si získal veľkú obľubu: organizátori odhadujú, že priemerne sa z 2 300 bicyklov každých 8 minút jedno požičia.

Kontakty

Chlumecká 1531 (směr centrum)
198 00 Praha 9

VÝKUP A PREDAJ
Mobil 1: (+420) 776 896 896
Mobil 2: (+420) 773 776 767

KANCELÁRIA
Tel.: (+420) 281 866 744
E-mail: info@actir.cz
Web: www.actir.cz
Predaj použitej dopravnej a nákladnej techniky